Berichten over Welzijn

1. Statie.jpg
    Door Erik Jan Aalbers op 20 januari 2021

Reactie op besluit Pluryn om leerwerkplek voor kwetsbare mensen te sluiten

In de eerste week van dit pas begonnen jaar, besloot Pluryn om leer-werkbedrijf Statie op het NS-station te sluiten. In 2019 waren we er als fractie nog op bezoek, met (waarnemend) kamerlid Nico Drost.

We waren toen onder de indruk hoe het gebouw, na jaren leegstand, nu een prachtige bestemming had gekregen: een beschermde werkplek voor de medewerkers. Zij kunnen in alle rust horeca-ervaring opdoen. En als het goed gaat, geleidelijk meer op de voorgrond de rol van gastvrouw of -heer op zich nemen. Wij waren blij met déze invulling van het stationsgebouw na jaren leegstand. Statie is hét inclusieve visitekaartje van Apeldoorn voor elke  treinreiziger die Apeldoorn bezoekt. Om te wachten, te lunchen, te vergaderen of te flexwerken.

Lees meer over "Reactie op besluit Pluryn om leerwerkplek voor kwetsbare mensen te sluiten"

2. helpende hand.jpeg
    CU-Apeldoorn_039_0C0A0377.jpg
    Door Hanna Riezebos op 28 januari 2020

Welzijnswerk op de schop

Zelf je boodschappen doen, je post openmaken en bijhouden: voor de meesten van ons is dat vanzelfsprekend. Als dit door een beperking of bijvoorbeeld een psychiatrische ziekte niet meer lukt, helpt de gemeente Apeldoorn met een ‘maatwerkvoorziening.’ Individueel maatwerk bestaat er ook voor kinderen en jongeren die zonder hulp in grote problemen zouden komen, denk aan individuele begeleiding van een kind dat gepest wordt op school, of een jongere die ontspoort door een hechtingsstoornis. Één op één naast iemand staan is nodig als hulp in een groep de benodigde hulp in de weg staat.

Lees meer over "Welzijnswerk op de schop"