Berichten over AZC

1. Opvang vluchtelingen.jpg
    Door ChristenUnie Nieuws op 26 oktober 2021

Oproep aan burgemeester om noodopvang voor vluchtelingen

Door de nieuwe toestroom van Afghaanse vluchtelingen en trage doorstroom staat de asielopvang in Nederland onder druk. Dit leidt tot een crisissituatie in Ter Apel die op dit moment 750 mensen opvangt, terwijl er maar plek is voor 275 mensen. Naast het tekort aan bedden, zorgt dit voor een onveilige situatie. Er zitten veel mensen bij elkaar in kleine ruimtes wat de risico's bij brand verhoogt en ook risico's voor de gezondheid met zich brengt. Koen Schuiling van Veiligheidsregio Groningen in Nieuwsuur geeft aan dat de situatie in Ter Apel als een zeer ernstige crisis beschouwd moet worden.

De urgentie is hoog om meer opvangplekken te creëren in Nederland. Daarom verzoeken wij de Apeldoornse burgemeester, tevens voorzitter van de Veiligheidsregio, om een inventarisatie te maken voor mogelijke extra opvangplekken in de gemeente Apeldoorn en te kijken of bijvoorbeeld een noodopvang in de militaire kazerne in Nieuw Milligen mogelijk is.

Lees meer over "Oproep aan burgemeester om noodopvang voor vluchtelingen"
  2. gastgezin.png
    Ben binnen.jpg
    Door Ben Bloem op 14 november 2018

Apeldoorn heet vluchtelingen opnieuw welkom

"Apeldoorn opent tijdelijk extra locatie voor opvang 400 asielzoekers" kopte de Stentor afgelopen maandag. In een begeleidend filmpje vertelt onze burgemeester hoe Apeldoorn aan de Christiaan Geurtsweg tijdelijk 400 vluchtelingen gaat opvangen, in afwachting van de oplevering van het AZC aan de Deventerstraat.

Lees meer over "Apeldoorn heet vluchtelingen opnieuw welkom"