Berichten geschreven door Jan Werkman

1. Weblog 11-04 Spiegel auto.jpg
    Door Jan Werkman op 11 april 2019

Goed kijken kan altijd beter!

Het is de belangrijkste opgave voor een rijinstructeur: de leerling goed leren kijken. Ik ben momenteel zelf bezig met rijlessen, en er gaat geen les voorbij waarin mijn instructeur me niet zegt goed te kijken naar alles wat er om de auto heen gebeurt. En dat is maar goed ook: het niet zien van een andere bestuurder of een voetganger kan grote gevolgen hebben, en met niet goed kijken breng je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar. Soms is de politiek net als autorijden: goed kijken is ontzettend belangrijk. In de politiek kijkt men niet naar wat er om de auto gebeurt, maar naar de belangen die meespelen, de effecten van een besluit of de voor- en nadelen van verschillende oplossingen. Recent hebben we hiervan in Apeldoorn twee voorbeelden gezien.

Lees meer over "Goed kijken kan altijd beter!"
  2. Ananas.jpg
    Door Jan Werkman op 19 februari 2019

Ananassen eten op de maan

“Hoe lang eten we al ananassen op de maan? Als we maar een keer onze buik vol konden eten aan tomaten hier op aarde!” Andrej Noejkin sloeg hiermee de spijker op z’n kop: beloften en mooie woorden betekenen niets, als er geen consequenties (lees: resultaten) aan verbonden zijn. Ananas eten op de maan kan nog zo fantastisch worden voorgesteld, we hebben meer aan tomaten die we ook daadwerkelijk kunnen eten. Bij het lezen van deze uitspraak moest ik meteen denken aan onze wil om beter met de wereld om te gaan. Als we willen verduurzamen, moeten we geen hypothetisch paradijs schetsen, maar moeten we gericht zijn op hoe we echte resultaten kunnen bereiken.

Lees meer over "Ananassen eten op de maan"
  3. Webblog 24-09 Jan lege stoel
    Door Jan Werkman op 25 september 2018

De paradox van de lege tribune

Er zijn van die locaties waar het niet vreemd is als een tribune bijna leeg is. Een collegezaal op maandagochtend bijvoorbeeld. Of een bioscoopzaal midden op de dag. De gemeenteraadszaal is niet een van die locaties. En toch was de publieke tribune ook afgelopen donderdag, bij de eerste raadsvergadering sinds het zomerreces, nagenoeg leeg.

Lees meer over "De paradox van de lege tribune"