Berichten geschreven door Jan Werkman

1. WhatsApp Image 2023-02-28 at 20.10.09.jpeg
    Door Jan Werkman op 28 februari 2023

Werken aan een structurele oplossing voor Loenen

De N786, beter bekend als de Eerbeekseweg of de Beekbergerweg, loopt dwars door Loenen heen. Dat doet deze weg al lang voordat ik geboren was. En het is ook al lang voordat ik geboren was dat er problemen zijn rondom deze weg. De drukte van het verkeer is een grote last voor de leefbaarheid in Loenen. Dagelijks gaan er duizenden voertuigen met redelijk hoge snelheid (topsnelheden boven de 100 km/u) dwars door het dorp. Een aanzienlijk gedeelte van deze voertuigen zijn vrachtwagens, van vaak een zware categorie. Dan is oversteken naar school, of met de kinderwagen naar de winkel gaan, geen rustige ervaring meer maar soms levensgevaarlijk.

Lees meer over "Werken aan een structurele oplossing voor Loenen"
  2. Joodsvastgoed.png
    Door Jan Werkman op 30 juni 2022

Een zwarte bladzijde onder ogen

Dit voorjaar werd het onderzoek ‘Joodse burgers in Apeldoorn: onteigening en rechtsherstel’ afgerond. Dit onderzoek beschrijft hoe het Apeldoorns gemeentebestuur in en na de oorlog is omgegaan met Joden in Apeldoorn. Op 20 april was er gelegenheid voor een reactie van de Joodse gemeenschap en nabestaanden, en op 30 juni sprak ook de politiek erover. De reactie van de politiek was eenduidig: dit betreft een diepzwarte bladzijde uit onze geschiedenis, en het wordt tijd dat we dit meer bekend maken en herdenken. We kunnen ons immers alleen maar schamen voor wat er toen gebeurd is.

Lees meer over "Een zwarte bladzijde onder ogen"
  3. Weblog JW 18-05 Startnotitie Bomen.png
    Door Jan Werkman op 16 mei 2022

Bomenbeleid: van visie naar kaders

Bij ons thuis stond een hoge populier. Een oude, fiere boom die hoog uitstak boven bijvoorbeeld de beuk en de eiken die in de buurt van ons huis staan. Maar de boom was vanbinnen beschadigd en aangetast door ziekte en ongedierte (foto, links). Het leven van de boom was ten einde, en langer laten staan zou onverantwoord zijn. We hebben hem vervangen door een honingboom (foto, rechts). Een jonge, dunne boom die nog een aantal jaar nodig heeft voor hij toevoegt aan onze tuin wat de populier ooit deed.

Lees meer over "Bomenbeleid: van visie naar kaders"

Labels: , ,

4. Weblog 11-04 Spiegel auto.jpg
    Door Jan Werkman op 11 april 2019

Goed kijken kan altijd beter!

Het is de belangrijkste opgave voor een rijinstructeur: de leerling goed leren kijken. Ik ben momenteel zelf bezig met rijlessen, en er gaat geen les voorbij waarin mijn instructeur me niet zegt goed te kijken naar alles wat er om de auto heen gebeurt. En dat is maar goed ook: het niet zien van een andere bestuurder of een voetganger kan grote gevolgen hebben, en met niet goed kijken breng je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar. Soms is de politiek net als autorijden: goed kijken is ontzettend belangrijk. In de politiek kijkt men niet naar wat er om de auto gebeurt, maar naar de belangen die meespelen, de effecten van een besluit of de voor- en nadelen van verschillende oplossingen. Recent hebben we hiervan in Apeldoorn twee voorbeelden gezien.

Lees meer over "Goed kijken kan altijd beter!"
  5. Ananas.jpg
    Door Jan Werkman op 19 februari 2019

Ananassen eten op de maan

“Hoe lang eten we al ananassen op de maan? Als we maar een keer onze buik vol konden eten aan tomaten hier op aarde!” Andrej Noejkin sloeg hiermee de spijker op z’n kop: beloften en mooie woorden betekenen niets, als er geen consequenties (lees: resultaten) aan verbonden zijn. Ananas eten op de maan kan nog zo fantastisch worden voorgesteld, we hebben meer aan tomaten die we ook daadwerkelijk kunnen eten. Bij het lezen van deze uitspraak moest ik meteen denken aan onze wil om beter met de wereld om te gaan. Als we willen verduurzamen, moeten we geen hypothetisch paradijs schetsen, maar moeten we gericht zijn op hoe we echte resultaten kunnen bereiken.

Lees meer over "Ananassen eten op de maan"
  6. Webblog 24-09 Jan lege stoel
    Door Jan Werkman op 25 september 2018

De paradox van de lege tribune

Er zijn van die locaties waar het niet vreemd is als een tribune bijna leeg is. Een collegezaal op maandagochtend bijvoorbeeld. Of een bioscoopzaal midden op de dag. De gemeenteraadszaal is niet een van die locaties. En toch was de publieke tribune ook afgelopen donderdag, bij de eerste raadsvergadering sinds het zomerreces, nagenoeg leeg.

Lees meer over "De paradox van de lege tribune"