De eerste 40 dagen als nieuwe fractievoorzitter

groep plein lachend.jpg
Door Jarin van der Zande op 7 februari 2023 om 16:00

De eerste 40 dagen als nieuwe fractievoorzitter

Deze week is het alweer 40 dagen geleden dat we met elkaar het nieuwe jaar mochten inluiden. Niet alleen het jaartal veranderde op dat moment, ook binnen onze fractie deed zich een verandering voor: ik mocht het fractievoorzitterschap van Ben Bloem overnemen. Voor ons team van fractie- en bestuursleden kwam deze switch niet uit de lucht vallen.

Al enige tijd spraken we elkaar over de toekomst van de partij, de doelen die voor ons liggen en het pad die we daarvoor moeten bewandelen. Ben heeft daarin voor ons enorm veel betekend de afgelopen jaren, zijn enthousiasme en gedrevenheid voor hen wiens stem niet zo snel gehoord wordt in onze samenleving, is iets wat ik altijd enorm aan hem bewonderd heb. Het is de praktische uitwerking van Micha 6 die Ben’ voorzitterschap wat mij betreft heeft karakteriseert.

Maar zoals voor elk team en voor elke organisatie geldt: er komt altijd ergens een moment aan dat het goed is dat je een wisseling doormaakt. Gert-Jan Segers verwoorde het tijdens zijn eigen afscheid een aantal weken geleden erg treffend: ‘Leiderschap is tijdelijk, het gaat om onze missie’. Zo voelen wij dat in onze eigen fractie ook, en ik ben ontzettend dankbaar dat ik onze lokale missie samen met het hele team verder mag gaan oppakken.

En dat team is nog steeds een prachtclub van mensen, als ik dat met alle bescheidenheid en met mijn eigen bias, mijn bevooroordeeldheid, mag zeggen. Naast Ben hebben we Willeke, die zelden zomaar iets roept, maar precies weet hoe ze onze christelijksociale identiteit kan vertalen in de praktijk van alle dag. Met Peter, die altijd in staat is om mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te krijgen. We hebben Jan die precies kan aanwijzen wat logisch en onlogisch beleid is, in de letterlijke én filosofische betekenis van het woord. Erik Jan is nooit bang om politiek tegen de stroom in te zwemmen, maar soms ook heel bewust de pauzeknop indrukt om te reflecteren op processen. We hebben Arjan, net nieuw in ons team maar vol met ervaring uit landelijke, provinciale en lokale politiek. Van hem kunnen we als team ook weer leren. Met Bertus hebben we iemand in het team die zelf bewust niet politiek actief is, maar ons juist daarmee heel scherp kan houden op onze politieke moraal en waarden. We doen dit werk niet voor onszelf!

En mijn eigen rol als nieuwe fractievoorzitter? Ik ga mijn best doen om al deze talenten zo met elkaar te verbinden dat we nog sterker kunnen werken aan het realiseren van onze missie voor Apeldoorn. Dat is een missie van dienstbaarheid, van herwinnen van vertrouwen, van hoopvolle, positieve politiek waarin iedereen mee mag en kan doen!

De komende jaren willen we die missie nog meer laten leven en zichtbaar maken in onze mooie gemeente Apeldoorn. Aan de vrucht herkent men de boom, staat zo mooi geschreven in het boek Lucas. Die wijsheid willen we ook toepassen in ons politieke werk! Mijn voorzitterschap duurt, als de fractie dat goed vindt natuurlijk, nog ongeveer 1200 dagen. Daarvan zijn de eerste 40 dagen al voorbij. Wil jij met ons de komende 1160 dagen waardevolle impact creëren? We hebben jou nodig!

Labels: