Gezinsstad Apeldoorn

kind op fietsje.jpg
Door Jarin van der Zande op 14 februari 2022 om 07:54

Gezinsstad Apeldoorn

De ‘Gezinsstad Apeldoorn’ is al een heel aantal jaren een speerpunt voor de gemeente. Voor de ChristenUnie betekent dit dat jong en oud zich, onafhankelijk van hoe je gezinssituatie er nu precies uitziet of wat je achtergrond is, welkom en veilig voelt in Apeldoorn. Er zijn de afgelopen jaren hele goede stappen gezet om een mooie gezinsstad te worden. Ik merk, met name in gesprekken in de randstad, dat Apeldoorn ook zo gezien wordt.

De ChristenUnie heeft zich met eigen initiatieven heel concreet ingezet om een bijdrage te leveren aan deze ambitie. Zo hebben we vorig jaar het initiatief genomen om met de gemeente deel te nemen aan de Jantje Beton Prijs voor meest speelvriendelijke gemeente in Nederland. We zijn in deze wedstrijd uiteindelijk tweede geworden. Daar ben ik erg trots op!

Het belang van Apeldoorn als gezinsstad is de afgelopen twee jaar in mijn ogen alleen maar belangrijker geworden. We hebben tijdens de coronacrisis onze familieleden, vrienden en kennissen vaak moeten missen op de belangrijke momenten. Juist in deze periode werd voor mij opnieuw glashelder waar een samenleving echt op gebouwd is. Dat is namelijk niet op ongeremde economische groei, waar ambities, prestaties en competitie centraal staan. Onze samenleving draait om verbinding maken met de mensen om je heen, relaties beginnen en elkaar echt leren kennen. Als dat wegvalt, zoals we voor een deel hebben gezien de afgelopen twee jaar, dan verliezen we het vertrouwen in onze toekomst, en staat onze ambitie als gezinsstad onder druk.

Op twee specifieke punten willen wij ons de komende jaren blijven inzetten. Het is niet vanzelfsprekend dat onze kinderen veilig opgroeien in Apeldoorn. In de wijk en op en rond scholen merken we een toename van bijvoorbeeld wapenbezit en (online) overschrijdend gedrag. Ook de mentale weerbaarheid van jongeren is het afgelopen jaar afgenomen. Eén op de drie jongeren geeft aan zich eenzaam te voelen, laat dat eens op je inwerken. Ik weiger dat te accepteren. Binnen de Euregio – samenwerking tussen gemeenten in Nederland en Duitsland – maak ik mij sterk voor de kennismaking en verbinding tussen verschillende culturen en inwoners. Zo leren we elkaar en de anderen steeds beter kennen, en voeden we daarmee het vertrouwen in elkaar en onze toekomst. Dat is voor mij de echte ambitie voor Apeldoorn Gezinsstad!

(dit artikel is eerder verschenen in de Stedendriehoek)

Labels: , , ,