De toekomst van Apeldoorn

Willeke binnen.jpg
Door Willeke de Jager op 18 juli 2019 om 17:33

De toekomst van Apeldoorn

Wat voor gemeente willen we zijn richting 2050? En welke ontwikkelingen geven we daarvoor de ruimte? Technologie? Duurzaamheid? Economie? De samenleving? De aankomende omgevingsvisie vraagt om keuzes. De ChristenUnie Apeldoorn kiest voor een gemeente waarin de burger centraal staat. Omzien naar elkaar, ruimte voor burgercollectieven, aandacht voor de buurten en dorpen, en focus op lokaal bestuur.

Daarmee ontstaat er ruimte voor regionale verschillen. En dat vinden we goed. We kiezen ervoor om niet altijd de landelijke partijlijn te volgen. Want Apeldoorn heeft een eigen kleur. Er zijn vier scenario’s ontwikkelt waar we als Raad mee aan de slag zijn gegaan. Bekijk daarvoor het 30 seconden filmpje van de ChristenUnie:

De ChristenUnie Apeldoorn focust op het scenario Eigenwijk en snoept graag mee van Groenrijk. Want deze scenario’s passen Apeldoorn als een jas. Wij zijn geen Eindhoven waar technologie en onderwijs een logische plek heeft en daarmee scenario Bubbelstad. We zijn geen Amsterdam waar Beursplein een voordehands liggend scenario is.

Wij zijn Apeldoorn. Betrokken, menselijk en heerlijk gewoon. Willen we deze menselijk maat in Apeldoorn groot houden, dan maken we keuzes die daarbij passen. Dat betekent een duidelijke omgevingsvisie waarin veel ruimte is voor burgers om de leefomgeving vorm te geven. Dat betekent goede voorzieningen in de wijken en dorpen. Het betekent ook zorg dragen voor de kwetsbare inwoners en als overheid inwoners ondersteunen in de verduurzamingsopgave om deze zoveel mogelijk in gezamenlijkheid op te pakken. Deze keuzes sluiten aan bij wat al gebeurd. Gelukkig. Maar een keuze voor Eigenwijk en Groenrijk betekent ook: niet investeren in hoger onderwijs, het voorkomen dat de ontwikkeling rond verstedelijking en infrastructuur marktgedreven is, evenals een grote focus op de digitalisering van dienstverlening.

Laten we in de toekomst vooral Apeldoorn blijven: betrokken, menselijk en heerlijk gewoon.