De Woonagenda

Willeke binnen.jpg
Door Willeke de Jager op 15 oktober 2018 om 19:00

De Woonagenda

Woont u prettig? Grote kans van wel. In Apeldoorn zijn we over het algemeen best tevreden met onze woning en onze woonomgeving. Verder kennen we in Apeldoorn niet de problemen zoals in de Randstad met een oververhitte woningmarkt. Toch?

Ik heb de proef eens op de som genomen. Stel dat ik met mijn gezin met een modaal inkomen van 38.000 per jaar zoek naar een rijtjeswoning. We staan niet ingeschreven in de sociale huursector en hebben geen vast contract. Waar kunnen we terecht? Niet in de sociale huursector, want we stonden nog niet ingeschreven. En we zouden maar van een heel klein segment woningen in de sociale huursector gebruik mogen maken sinds de strenge regels van 2015 (het Passend Toewijzen). We zouden jaren op een sociale huurwoning moeten wachten.

Maar ook kopen gaat waarschijnlijk niet lukken: een hypotheek krijgen op een koopwoning is moeilijk zonder vast contract. Trouwens, er staan momenteel maar vier rijtjes woningen van rond de 165.000 euro op Funda, het bedrag waarvoor wij maximaal zouden mogen lenen.

Blijft over: de vrije huursector. Met ons modaal inkomen zouden we een woning van rond de 800 euro per maand mogen huren, omdat beleggers vaak vier keer de maandhuur aan inkomen vragen.

Maar wat blijkt? Een grondgebonden woning in de vrije huursector tussen de 700 en 800 huur is er in Apeldoorn momenteel niet te vinden. Er is 1 rijtjeswoning in Apeldoorn te huur voor 811 euro per maand; de overigen zitten rond de 900 euro en daarboven. Appartementen in de vrije huursector zijn er overigens wel meer.

Het is in Apeldoorn steeds lastiger om aan een betaalbare woning te komen. Dit komt deels door de strengere eisen binnen de sociale huur- en koopsector, deels door de stijgende WOZ-waarde (maarliefst rond de 10 procent in 2017), en deels door de stijgende huren in de vrije sector. Ook is er in de crisisjaren te weinig gebouwd en blijven ouderen langer thuis wonen.

Apeldoorn wil een gezinsstad zijn. Over het algemeen lukt dat heel aardig. Maar voor een groep gezinnen met een modaal inkomen is het lastiger wonen in Apeldoorn. Voor deze groep gezinnen wil de ChristenUnie zich hard maken. Nee, de overheid bouwt zelf (bijna) niet. Maar de lokale overheid heeft wel de taak om betaalbare woningen te faciliteren. Zo kan ze beleggers, woningcorporaties en projectontwikkelaars verleiden te bouwen in een meer betaalbaar segment, ze kan afspraken met hen maken, en ze kan ze samen aan tafel zetten. Soms moet de lokale overheid daarvoor water bij de wijn doen.

Dit najaar wordt de woonagenda Apeldoorn voor de komende vier jaar besproken. Als gemeenteraad mogen we hierin kiezen waar accenten komen te liggen voor nieuwbouw.

Wat de ChristenUnie betreft: laat de gemeente proactief zoeken naar mogelijkheden om ook voor de middeninkomens betaalbare woonruimte mogelijk te blijven maken. Een samenwerkingstafel middenhuur zou daarvoor een eerste stap kunnen zijn.

Willeke de Jager, Fractievertegenwoordiger

Illustratie door Ronald van der Heide.

Labels: ,