Formatie college Apeldoorn zonder ChristenUnie

CU-Logo-plusje-PosterVariant-RGB
Door ChristenUnie Nieuws op 29 maart 2018 om 21:09

Formatie college Apeldoorn zonder ChristenUnie

In een bijzondere raadsvergadering van vanavond werden 39 gekozen raadsleden geinstalleerd in de gemeenteraad van Apeldoorn. Namens de ChristenUnie zijn Ben Bloem, Hanna Riezebos, Erik-Jan Aalbers en Jarin van der Zande beedigd en vormen zo de CU fractie voor de komende vier jaar. Na de installatie deed fractievoorzitter van de VVD Jenny Elbertsen verslag van de gevoerde verkennende gesprekken die moeten leiden tot de vorming van een nieuw colllege. De VVD, Lokaal Apeldoorn, het CDA, D66 en GroenLinks zullen het gesprek met elkaar voortzetten.

De ChristenUnie is door de VVD niet uitgenodigd om deel te nemen aan de informerende gesprekken. Raadslid Hanna Riezebos: "Wij snappen de keuze van de VVD voor deze allereerste verkenning.  Wij blijven tegelijkertijd ook aandringen op een coalitie die niet alleen rechts of links vertegenwoordigd, maar verbinding blijft zoeken. Een onafhankelijke formateur is daar in een later stadium voor nodig".

"Wij hebben in de gesprekken met de VVD aangegeven dat wij verantwoordelijkheid willen dragen en klaar zijn om onze bestuurservaring van afgelopen jaren door te zetten. Maar dat doen we niet onvoorwaardelijk. We hebben aangegeven hoe wij een constructief, verbindend stadsbestuur voor ons zien. Het is niet aan ons, maar nu aan de VVD om aan de hand daarvan partners te kiezen. De ChristenUnie zit daar op dit moment niet bij".

Labels: , , , , ,