De Zwitsal verdient meer visie

WhatsApp Image 2023-03-02 at 17.30.46.jpeg
Door Erik Jan Aalbers op 27 oktober 2023 om 15:20

De Zwitsal verdient meer visie

Bij de politieke markt van 26 oktober werd de raad geconsulteerd over de ontwikkelplannen van Zwitsal. Al eerder hebben we als raad gezamenlijk wensen en eisen ingevuld voor de ontwikkelaar, maar die lijken breder geïnterpreteerd dan we zouden willen zien.

Wat blijft over van wat we wilden?

Het Zwitsalterrein hebben we altijd gezien als een creatieve hotspot vol karakter, waar vernieuwende ondernemers reuring brengen tussen de oude fabrieksstenen. Die gedachte kwam ook terug in de oorspronkelijke bedachte voorwaarden. Een eis was bijvoorbeeld ‘innovatieve woonvormen’ gebruiken, maar onder de streep wordt er vooral innovatief gebouwd. En niet innovatief gewoond. De woningen en appartementen passen in elke woonwijk.

Is er nog wel plek om te ondernemen?

De vraag is bijna eerder: waar is nog wel plek voor? Omwonenden die nu net aan de overkant van de Vlijtseweg wonen, delen nu al klachten over geluidsoverlast. Veel ondernemers uiten zorgen over parkeergelegenheid, maar ook de aanrijroutes en mobiliteit staan onder druk. Tel daar bovenop dat we als gemeente graag het Zwitsalpark willen gebruiken voor evenementen. Met het Drakenbootfestival als hét uithangbord! Die organisatie geeft dan weer aan dat ze klem zitten in deze plannen. De ruimte voor hen is simpelweg te beperkt om door te gaan op de bekende manier.

We weten zeker dat een project nooit exact uitgevoerd wordt zoals was bedacht van tevoren. Dan ga je waar nodig in gesprek en zie je waar vaak gedeelde belangen niet ver uit elkaar hoeven te liggen. De plannen die nu voorliggen missen dat gesprek en een visie voor Zwitsal. Er wordt te veel op de lange baan geschoven onder het motto ‘Dat komt wel goed’.

Zwitsal is een plek met potentie, wij zeggen: College pak die kansen en blijf proberen om hier op de goede manier buiten de lijntjes te kleuren!

Kijk hier de bijeenkomst over Zwitsal terug