‘Graag eerst onderzoek naar noodzaak jongerenbus’

Door Ben Bloem op 20 april 2023 om 19:05

‘Graag eerst onderzoek naar noodzaak jongerenbus’

Nieuwsbericht Stedendriekhoek

De ChristenUnie behoorde tot de partijen in de gemeenteraad die de motie, zoals die was ingediend op 16 maart, niet wilde steunen. Raadslid Ben Bloem: "Deze motie droeg iets te stellig uit dat de jongerenbus er nu al moet komen."

"Wij zijn zeker niet tegen een jongerenbus, sterker nog, wij vinden het nog steeds jammer dat deze jongerenvoorziening enkele jaren geleden is wegbezuinigd. Er zijn echter een paar redenen waarom we deze motie niet voldoende onderbouwd vinden. Destijds is de jongerenbus niet voor niks wegbezuinigd, dat was namelijk een nogal prijzig verhaal. Daarbij, een bus is altijd maar een dagdeel op een bepaalde plek aanwezig en jongeren hebben soms echt wel behoefte aan meer dan dat.”

De ChristenUnie wil graag dat het college eerst gaat onderzoeken of een nieuwe jongerenbus inderdaad wel het beste idee is. Ben Bloem: “Misschien zijn er betere alternatieven en ook het kostenplaatje moet helder zijn. Kan het ook duurzaam, dus niet alleen milieuvriendelijk maar ook voor meerdere jaren, zodat dat we er straks niet opnieuw na een paar jaar weer mee moeten stoppen?"

Hij vervolgt:"Wat ook meewoog was dat er in de wijk Zuidbroek van alles speelt rondom het jongerenhonk. Steenbeek ontkende ten stelligste dat het indienen van de motie hiermee te maken had, maar ik ontkwam niet aan de indruk dat een jongerenbus de oplossing zou moeten worden voor het verdwijnen van permanente jongerenlocaties. In sommige dorpen kan dit een fantastisch instrument zijn. Maar voor de wijken waar veel jongeren wonen vinden wij dit geen gelijkwaardige oplossing. Laten we eerst eens kijken of het het college lukt om voor Zuidbroek een nieuwe, permanente locatie te vinden."

"Aan het eind van de vorige raadsperiode zijn veel fracties op bezoek geweest bij Don Bosco in de Maten. Zij waren unaniem positief over het succes van het jongerenhonk. Ze spraken de wens uit om in elke wijk waar veel jongeren wonen een jongerencentrum te realiseren. Dus laten we eerst eens alle voors en tegens van de diverse voorzieningen voor jongeren op een rijtje zetten.”

Dit artikel is ook te lezen in De Stedendriehoek

Labels: ,