Deelscooters: zo nooit weer
Wat vinden we van deelscooters en deelfietsen? Dat was een van de mobiliteitsvragen in de Politieke Markt op 19 januari.
Het ging over vier verschillende onderwerpen: parkeerbeleid, laadpalen, verkeersveiligheid en deelmobiliteit. Aan de hand van stellingen werd duidelijk welke accenten de raad daarbij wilde leggen. Bij een aantal partijen leek de doorstroming op de ring bijna heilig, in plaats van 'meer 30km' werd zelfs gepleit voor 'soms 70km' op de hoofdwegen: 'Apeldoorn In de Ban van de Ring', en bijna niet los kunnen komen van je grote liefde, je auto. Mijn stelling was dat bij alle vier onderwerpen, naast alle ideeën en plannen van het college, óók een slimme gezonde veilige ándere oplossing is: ‘meer fietskilometers, minder autokilometers’. Met een knipoog naar de ambitie van onze provinciale fractie: halveren van het aantal autokilometers in Gelderland.
Als dát ook in Apeldoorn de eerste stap is, slaan we vier vliegen in één klap. Het heeft effect op parkeren, laadpalen, de vraag naar deelmobiliteit én verkeersveiligheid. Want uit de enquête, waar 1100 Apeldoorners aan hebben meegedaan, komt duidelijk naar voren dat fietsers zich lang niet altijd veilig voelen met al dat autoverkeer. En bijna iedereen heeft wel een fiets staan: pak ‘m dus uit je schuur en laat je auto zo veel mogelijk staan. Onder het kopje deelscooters heb ik wat brokstukken van een groene scooter, die ik op mijn schoolplein had aangetroffen, aangeboden aan de wethouder met de oproep: zorg dat een nieuwe aanbieder zich aan regels moet gaan houden. Heldere regels over waar en niet parkeren en handhaven en doorpakken als dat niet goed gaat.
Op deze manier willen we het niet nog een keer!