Fietssnelweg F50 - Zonder omwegen fietsen van A naar Z?
Zonder omwegen op de fiets van Apeldoorn naar Zwolle? Laten we als Apeldoornse raad eerst maar eens zorgen dat we via een snelfietsroute van Apeldoorn naar Vaassen kunnen. Dat blijkt al ingewikkeld genoeg. We zijn al zes jaar bezig met het realiseren van een snelfietsroute Apeldoorn-Vaassen-Epe. De rest van de route naar Zwolle zal hopelijk eenvoudiger zijn.
Het doel is en blijft tenslotte om mensen te verleiden de auto te laten staan en de fiets te pakken. Dat is gezond, het scheelt veel autoverkeer en drukte op de A50. En investeren in mobiliteit voor fietsers kost maar een fractie van wat je voor auto’s zou moeten investeren.
Rechte lijn, ja, maar wélke?
Omdat fietsers niet graag omrijden ligt de route langs het spoorbaanpad het meest voor de hand. In een rechte lijn fiets je rechtstreeks van Apeldoorn naar Vaassen. Maar medio 2017 was er veel weerstand van omwonenden. Bij de start zijn verschillende routes in kaart gebracht waarbij bijvoorbeeld de route langs de Zwolseweg (dorpenroute) afviel vanwege de gewenste breedte van het fietspad en de vele bomen langs de Zwolseweg.
Daarom Apeldoorn koos ervoor om te onderzoeken of er een alternatieve route mogelijk is waar minder bezwaar tegen zou zijn. Zou je niet Apeldoorn langs het kanaal binnen kunnen fietsen? Er ligt toch net een mooi nieuw fietspad langs het kanaal en de Zwitsal?
Keuze uit twee routes
Ook deze tweede route is ondertussen bedacht en onderzocht. En voor beide routes is een voorlopig ontwerp gemaakt:
- de Baronnenroute via voormalige spoorlijn en
- de Veluweflankroute via Stadhoudersmolen naar het kanaal.
Uit de inspraaknotitie wordt duidelijk dat veel partners en betrokkenen hun inbreng hebben kunnen doen. Veel suggesties voor beide routes konden worden verwerkt en op bezwaren is serieus ingegaan. Voor kruisingen met ander verkeer zijn oplossingen bedacht waardoor de fietser met voorrang lekker kan doorfietsen.
Het beslisdocument spreekt voor zich: zonder twijfel scoort de Baronnenroute beter dan de Veluweflankroute. Op basis hiervan besloot Epe hiermee akkoord te gaan.
Toch weer omweg?
In Apeldoorn is het allemaal niet zo simpel als het lijkt.
Het college wilde (of durfde?) niet zelf een keuze te maken. Aan de raad werden daarom drie opties voorgelegd waarbij ook de optie zat om maar helemaal te stoppen met de F50. Verbazingwekkend, dit nieuwe dwaalspoor na al het voorwerk wat gedaan was. En ook niet sportief naar de andere gemeentes langs de route om als ‘eindstation Apeldoorn’ het hele project op losse schroeven te zetten. Terwijl diezelfde partners eerder wel loyaal ruimte gaven aan Apeldoorn om de Veluweflankroute te onderzoeken.
Wat vindt de ChristenUnie Apeldoorn?
- Voor ons is de logische vervolgstap dat we de Baronnenroute verder willen laten doorrekenen en dat we kritisch willen laten kijken naar versoberingen.
- En om daarnaast te kijken wat de provincie en het rijk mee gaan betalen. Als de definitieve kosten voor Apeldoorn helder zijn kunnen we ook definitief besluiten.
- Voor de zekerheid is het goed om ondertussen in kaart te brengen wat het kost om het huidige smalle pad te verbeteren tot een modern en veilig fietspad, voor het geval de snelfietsroute toch financieel onhaalbaar blijkt te zijn.
(Afbeelding Cleantech Regio)