Meer seksuele voorlichting op speciaal onderwijs

CU-Apeldoorn_039_0C0A0377.jpg
Door Hanna Riezebos op 1 juli 2021 om 14:30

Meer seksuele voorlichting op speciaal onderwijs

Vandaag in het nieuws: bij een op de zeven slachtoffers van seksuele uitbuiting die zich vorig jaar meldden voor hulp waren de ouders betrokken bij het misbruik. Schokkend nieuws over een onderwerp waar onze fractie de afgelopen weken mee bezig is geweest: seksuele uitbuiting van kinderen.

Onze fractie luistert altijd graag naar professionals die met hart en ziel dagelijks bijdragen aan publieke waarden. Begin mei spraken Jarin van der Zande en ik met een maatschappelijk werker. Ze praatte ons bij over de (wettelijk verplichte) seksuele vorming van scholieren. Ze vertelde dat ze naast het geven van preventielessen ook veel chat met jonge meiden en jongens met veel vragen. Niet zelden blijkt uit de chat dat er niet alleen vragen zijn, maar dat ook hun eigen veiligheid in het geding is. Als de inschatting is dat de scholier gevaar loopt wordt door de maatschappelijk werker Veilig Thuis ingeschakeld.

We hoorden van haar ook, dat vooral scholieren op het speciaal voortgezet onderwijs en met een licht verstandelijke beperking sneller slachtoffer worden van sexting en chantage. Als deze groep elk leerjaar goed en op hun eigen niveau wordt voorgelicht, is de kans dat ze in een val trappen kleiner. Er zijn speciale lesprogramma’s ontwikkeld voor deze scholieren. De maatschappelijk werker vertelde ons, dat ze nog veel handelingsverlegenheid tegenkomt bij docenten. Daarom worden externe voorlichters erg gewaardeerd.

Onze fractie weet, uit de informatie die de raad ontvangt over de veiligheid, dat chantage met een naaktfoto vaker dan vroeger binnen 24 uur kan resulteren in gedwongen prostitutie. Dit seksuele geweld lijkt niet in aantal, maar wel in heftigheid toe te nemen. Daarom hebben wij in juni een aantal Apeldoornse VSO scholen gevraagd of zij tevreden zijn met het aanbod van seksuele voorlichting in Apeldoorn. Drie VSO scholen gaven aan, dat ze er, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, nu actief mee bezig zijn. Sommigen zetten externe voorlichters in, andere geven liever zelf les. Lesmethoden worden zorgvuldig uitgezocht, gekocht en op maat gemaakt. Werkgroepjes van docenten zijn recent gevormd, en de GGD wordt aanvullend ingeschakeld.

We zijn blij dat deze alertheid nu meer is dan een aantal jaren geleden. De landelijke Rapporteur Mensenhandel vraagt hier vaak aandacht voor, dat helpt enorm. Onze fractie blijft daarnaast uiteraard ook aandacht vragen voor een stevige daderaanpak.

Hanna Riezebos, raadslid