Klûnen in de Kapelstraat

Kapelstraat fietser.jpg
Door Erik Jan Aalbers op 23 juni 2021 om 12:49

Klûnen in de Kapelstraat

Helaas. De dag die je vermoedde dat zou komen is nabij. De Kapelstraat zal ook na coronatijd voor een groot deel van de week afgesloten worden voor fietsers.

Samen met SGP, SP, PvdD hebben we nog geprobeerd on de afsluiting te beperken tot de echt drukke momenten. En ook hadden we nog een voorstel klaarliggen om ICT in te zetten om de drukte te signaleren. Maar het mocht niet baten. Een meerderheid koos anders.

In fietssteden als Utrecht, Zwolle en Veenendaal leven vergelijkbare wensen als in Apeldoorn, ook daar willen fietsers  willen het centrum goed kunnen bereiken en liefst kunnen doorkruisen. Vaak kan gekozen worden voor gedeeld gebruik: de fietser is welkom in het voetgangersgebied en wordt als gast gevraagd om zich aan te passen. En hoogstens tijdens koopavond op op zaterdag moeten fietsers wegblijven. Maar in Apeldoorn is dat ‘niet haalbaar’ of vind men het ‘te verwarrend’. En dus zal de straat ook afgesloten zijn op momenten als het helemaal niet druk is. De terrasjes trekken aan het langste eind.

Voor de fietser zit er niets anders op dan te gaan klûnen: met de fiets aan de hand een stuk lopen.

Of op zoek gaan naar een andere doorsteek, we zijn trouwens benieuwd hoeveel vaart daar achter gezet zal worden.

Labels: ,