Vuurwerk in Apeldoorn: onze overwegingen

erwan-hesry-WPTHZkA-M4I-unsplash.jpg
Door Peter Kranenburg op 14 april 2021 om 16:00

Vuurwerk in Apeldoorn: onze overwegingen

Op 15 april spreekt de gemeenteraad van Apeldoorn over vuurwerk. Het dilemma: kiest de ChristenUnie voor een jaarwisseling met consumentenvuurwerk of niet.

Ik ben de politiek ingegaan om mijn verantwoordelijkheid te nemen in het beleid dat gevoerd wordt in Apeldoorn. Ik wil mijn steentje bijdragen en ik wil dat met de mening van anderen en mijzelf, een stevig geluid hoorbaar is in (lastige) discussies.

Ik ben ervan overtuigd dat als mensen op politici stemmen, zij mogen verwachten dat de politicus zoveel mogelijk informatie verzamelt om vervolgens goede besluiten te nemen. Besluiten die recht doen aan het geluid van degene die op ze gestemd hebben én daar verantwoording voor willen dragen. Goede informatie verzamelen, en besluiten nemen op basis van wat de kiezer van die politicus belangrijk vindt.

Vuurwerk, dat waar ik ieder jaar van geniet en waarvan ik graag wil dat ik dat kan blijven doen. Letterlijk met oudjaar; figuurlijk in het hele politieke jaar. Welke afwegingen maakte de ChristenUnie in Apeldoorn?

De oudjaarsviering in Nederland brengt mensen samen. Straten stromen vol om 24 uur ’s nachts. Vaak is het overdag al gezellig op straat en komen buren en vrienden samen om samen te eten en de avond door te brengen. De jaarwisseling verbroedert. Buren die elkaar amper gedag zeggen, wensen elkaar soms met de jaarwisseling het allerbeste. En vergeet ook de feesten niet. Er wordt wat afgevierd in het land. In café’s, clubs, ja zelfs de overheid organiseert op veel plaatsen feesten. Overdag struinden in het verleden kinderen over straat om rotjes af te steken.

Vuurwerk neemt een immense plaats in tijdens de jaarwisseling. We gaven vorig jaar 77 miljoen Euro uit aan legaal vuurwerk (1). Nederland is verantwoordelijk voor 25% van de Europese vuurwerk import terwijl we maar 4% van het Europese grondgebied innemen (2). Een flinke hoeveelheid vuurwerk voor een klein landje.

Het gebroederlijk rond de vuurkorf staan terwijl de nachtelijke hemel prachtig verlicht wordt door de mooiste kleurpatronen, heeft ook schaduwzijde. Enkele feiten:

• In de jaarwisseling van 2019 werden 1300 vuurwerkletsels behandeld bij verschillende ziekenhuizen. 81% daarvan ontstond door legaal vuurwerk. Iets meer dan de helft van de slachtoffers had het vuurwerk niet zelf afgestoken (3).
  • Er ontstaat door vuurwerk ieder jaar schade aan particuliere en gemeenschappelijke eigendommen. Hoeveel dit exact is, is lastig meetbaar. Ook de oorzaken zijn slecht meetbaar (illegaal vuurwerk speelt een grote rol). De enige feiten die vaste stellen zijn, gaan om menselijk handelen en het tijdstip (rond de jaarwisseling).
  • Belangrijke instituten in Nederland vragen om een verbod op vuurwerk. Politie, brandweer en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid zijn in hun mening serieus te nemen. Onze eigen inwoners die voor hun beroep bij de politie werken, lopen tijdens de jaarwisseling een veel hogere kans om gewond te raken, door onder andere het gebruik van vuurwerk. Ook is de vraag om illegaal van legaal vuurwerk te scheiden in handhaving, arbeidsintensiever dan wat de politie aan kan.
  • Er wordt tussen de 16 en 20 miljoen kilo vuurwerk (schatting) afgestoken in Nederland. Ongeveer een derde hiervan is illegaal vuurwerk.
  • Vuurwerk mag afgestoken worden van 31 december 18:00 uur tot 02:00 uur.
  • Vuurwerk heeft impact op het milieu.

En dan nu de afwegingen, zwaartes en conclusie voor de ChristenUnie Apeldoorn, voor mij en mensen die op de ChristenUnie gestemd hebben:

• Er is een uniek feest in Nederland, waarin polarisatie in het grootste gedeelte van Nederland wegvalt en mensen samenkomen. De knaller van dit feest is het vuurwerk. Dit weegt bijzonder zwaar voor mij en onze fractie.
  • Menselijk gedrag zorgt voor onveilige situaties, voor schade en letsel. Hiervoor wordt vuurwerk misbruikt. We moeten dit gedrag veranderen en handhaven op illegaal vuurwerk. Menselijk gedrag is op meerdere manieren te veranderen, maar zorgen voor een goede mogelijkheid tot handhaven is óf alles toestaan, óf alles verbieden. Werkt dit binnen één jaar? Waarschijnlijk niet.
  • Op dit moment is er een feest in Nederland waarin we in 8 uur tijd ontzettend veel kilo’s aan zware metalen (koper, barium, strontium, antimoon) verspreiden over ons eigen land. Onze eigen natuur. Onze eigen stad. Dieren in de grond worden vergiftigd. We moeten veel belasting betalen om metaal uit ons grond- en drinkwater te filteren. We ademen tijdens het oudjaarsfeest 50 keer meer fijnstof (4) in dan normaal. We knallen honderden tonnen plastics en andere niet afbreekbare stoffen in kleine deeltjes en verspreiden dit zo over ons eigen leefgebied. Dit zijn deeltjes die nooit (en dat is vrij lang) meer de natuur uitgaan. Althans, zolang dieren, planten of wijzelf ze niet verspreiden. Het gaat hierbij niet om welke impact onze keuze heeft op ‘de wereld’, maar gewoon wat we ons eigen land, onze eigen gemeente aandoen.
  • Duizenden dieren overleven de jaarwisseling niet vanwege vuurwerk.
  • Ongeveer de helft van de Apeldoorners is voor een verbod op legaal vuurwerk.

Met deze feiten kan ik niet kiezen voor een blijvende gebroederlijke jaarwisseling mét vuurwerk. Ik houd van mijn kinderen, mijn Apeldoorn en ik kies voor een vuurwerkvrij Apeldoorn. Hoezeer ik ook geniet van een kleurrijke lichtshow bij de vuurkorf.

Peter Kranenburg, fractievertegenwoordiger

(1) https://nos.nl/artikel/2316884-recordomzet-vuurwerkverkoop-77-miljoen-euro.html

(2) https://www.rtlnieuws.nl/economie/business/artikel/4971816/vuurwerk-import-europese-unie-bestemd-voor-nederland

(3) https://nos.nl/artikel/2317309-meer-vuurwerkslachtoffers-rond-jaarwisseling-dan-vorig-jaar.html