Omzien naar elkaar, besturen in crisistijd

coronavirus-4937226_1280.jpg
Door ChristenUnie Nieuws op 26 maart 2020 om 13:32

Omzien naar elkaar, besturen in crisistijd

Het zijn rare tijden. Ook onze fractie ondervindt de gevolgen van de coronacrisis en de landelijke maatregelen die zijn genomen. Toch staan we niet helemaal stil.

Via deze weg willen we iedereen laten weten dat ook de Apeldoornse politiek niet stilstaat. Raadsleden worden regelmatig door burgemeester, wethouders en ambtenaren bijgepraat over de laatste ontwikkelingen. We zijn zoekende hoe we in deze bijzondere tijd toch ook het openbaar bestuur en ook de taak van de gemeenteraad in stand kunnen houden. Morgen ligt daartoe ook een noodwet voor in de ministerraad. Ondertussen kijken we hoe besluiten die niet kunnen worden uitgesteld toch genomen kunnen worden. Of andersom: besluiten die kunnen wachten uitstellen, en/of inspraakperiodes en -methoden laten aanpassen of verlengen.

De ChristenUnie Apeldoorn geeft de burgemeester en wethouders graag de ruimte en het vertrouwen om te doen wat ze nu moeten doen. Zij hebben onze steun en gebed juist in deze tijden hard nodig. Ook hebben alle raadsfracties en het college een gezamenlijke verklaring opgesteld, die u hier kunt lezen.

Als fractie houden we elkaar vast door nog meer dan anders contact te houden via de digitale weg, en tenminste één keer per week een digitale fractievergadering te houden. We zien knelpunten en zorgwekkende signalen, maar ook veel mooie initiatieven.

Het is hartverwarmend om de landelijke en lokale acties te zien, waarin mensen naar elkaar omkijken. De "Coronahulp Kleine Klus" actie van Apeldoorn Pakt Aan, de lokale hulplijn van het diaconaal netwerk Omzien Naar Elkaar, of de landelijke actie #nietalleen en mensen die via allerlei facebook berichtjes, buurtwhatsapp of een poster achter het raam laten weten dat ze er juist in deze tijden voor een ander willen zijn.

Als volksvertegenwoordigers geven we onze taak op dit moment op een andere manier vorm. Naast wat we zelf doen, bereiken ons net als altijd ook signalen vanuit de samenleving. Waar het kan geven we dit door zodat er actie kan worden ondernomen. Denk aan daklozen, illegale prostitués, kinderen in een onveilige thuissituatie of in residentiële jeugdzorg. Komt u zelf een situatie tegen waar u helpt bij kunt gebruiken? Aarzel dan niet ons hierover te e-mailen: christenunie@apeldoorn.nl of stuur ons een berichtje via Facebook, Twitter of Instagram.

Maar bovenal: zorg goed voor uzelf en voor elkaar. Dat betekent dus ook: hou je aan de regels. En probeer als het kan, met alle beperkingen van die er zijn, om te zien naar de ander.

Ben, Hanna, Erik-Jan, Jarin, Willeke, Peter, Jan.