Werkbezoek Statie

Statie3.jpg
Door Erik Jan Aalbers op 20 mei 2019 om 15:27

Werkbezoek Statie

Afgelopen zaterdag 18 mei waren we als fractie samen met Tweede Kamerlid Nico Drost en Statenlid Janneke Slingerland op werkbezoek bij Statie. Het historische stationsgebouw uit 1876, waarin vroeger de Koninklijke wachtkamer van koningin Wilhelmina was gevestigd, is tegenwoordig een locatie om te lunchen, te vergaderen en te dineren. Pluryn bied op deze manier zo’n 27 mensen ruimte om op heel verschillende manieren werkervaring op te doen.

De internationale trein naar Berlijn was net vertrokken toen gastheer Bob ons vertelde dat binnen Statie veel mogelijk is voor personeel en voor bezoekers. Het restaurant heeft een eigen keuken en vrijwel alle producten worden binnen Statie zelf bereid. Daarbij is het mogelijk om als medewerker bijvoorbeeld in de luwte (in de keuken) te beginnen. En om geleidelijk meer naar buiten te treden en klanten te gaan bedienen.

Bezoekers kunnen terecht voor een snelle kop koffie of lunch, maar ook voor vergaderen of werken is het een prima locatie.

Het is de bedoeling dat Statie op termijn quitte gaat spelen met een sluitende  begroting. Daar wordt hard aan gewerkt.  Tegelijk is duidelijk dat het maatschappelijke rendement nu al gerealiseerd wordt: de medewerkers leren een vak, ze doen werkervaring op en werken samen met collega’s. Die meerwaarde is niet in geld uit te drukken. Dank Bob voor jullie gastvrijheid, we komen gauw nog eens terug!