College B&W gaat aangenomen motie vuurwerk toch uitvoeren

art-bright-celebrate-634688.jpg
Door ChristenUnie Nieuws op 14 februari 2019 om 10:18

College B&W gaat aangenomen motie vuurwerk toch uitvoeren

Het college van B&W van de gemeente Apeldoorn gaat de aangenomen motie van de ChristenUnie voor een vuurwerkonderzoek toch uitvoeren. Eerder liet burgemeester John Berends weten niets in een onderzoek op buurtniveau te zien, maar het college is hierop teruggekomen. Alle inwoners kunnen meedoen aan dit vuurwerkonderzoek, zodat een feitelijk beeld ontstaat over de diverse meningen die in de stad leven.

De ChristenUnie fractie is blij met de omschakeling van het college. "Dat het college weigerde om een motie uit te voeren waar een meerderheid van de gemeenteraad mee heeft ingestemd, is iets wat zelden voorkomt." Laat raadslid Jarin van der Zande weten. "Dat het college na een aantal weken toch weer terugkomt op hun eigen besluit is nog unieker, maar uiteraard zijn we erg blij met deze nieuwe houding."

De 'vuurwerk in de buurt' motie werd eind 2018 in de raadsvergadering behandeld, met als doel dat er op buurtniveau inzichtelijk wordt gemaakt wat de wensen en bedenkingen van de Apeldoornse inwoners zijn op het gebied van vuurwerk. Fractievertegenwoordiger Peter Kranenburg: "Zonder objectieve cijfers blijft het debat over vuurwerk in Apeldoorn er een waar emotie overheerst. Nu er straks op buurtniveau kan worden bezien wat de inwoners vinden, kunnen we heldere keuzes maken over het instellen van bijvoorbeeld vuurwerkvrije zone's. We gebruiken burgerparticipatie als basis van het debat, iets waar we als ChristenUnie groot voorstander van zijn."

Labels: ,