DOORfietsen
In de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie dienden we een motie in om aandacht te vragen voor de doorstroomroutes voor fietsers in Apeldoorn. Aanleiding was dat in het coalitieakkoord van dit college het woord ‘fiets’ niet voorkomt. En bij de controle van de jaarstukken van 2017 was gebleken dat er niet een concreet uitvoeringsschema is voor de fietsdoorstroomassen binnen Apeldoorn. De motie haalde het niet. De coalitie hield de rijen gesloten. En de wethouder gaf aan dat op 3 onderdelen na, Apeldoorn de fietsinfrastructuur op orde heeft. Er werd een een raadsbrief beloofd met detailinformatie. Vorige week verscheen deze brief.
De brief geeft een goed overzicht van hoe planmatig de afgelopen jaren de puzzel gelegd is. Er is hard gewerkt aan de doorstroomassen en er is gewerkt aan het overige verbindende fietsnetwerk. Er resteren nog 2 complexe onderdelen: de Koninginnelaan, en een deel vanaf Osseveld/Woudhuis bij het spoor.
Navraag bij de dienst gaf ook een inkijkje in de werkwijze binnen de gemeente: er is een goed beeld van wat nog verbeterd kan worden, en er wordt goed gelet op kansen om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Er is regelmatig overleg met de Fietsersbond. er wordt planmatig gewerkt, de gemeente doet niet zomaar wat in het wilde weg. Vaak is het niet logisch om alleen de fietspaden aan te pakken. Zoveel mogelijk wordt het gecombineerd met andere werkzaamheden aan een weg, een riool of een tunnel die gaat komen. Vandaar ook dat sommige wensen op de plank liggen om op het juiste moment opgepakt te worden. Weloverwogen en planmatig wordt de puzzel verder gelegd. Ook als het gaat om stallingen in de binnenstad.
Verbazend blijft dan nog wel de nieuwe fietsbrug over het kanaal bij de Zwitsal. Vlak voor het Drakenbootfestival werd deze brug op z’n plaats gehesen. Kanaal-Noord was dagenlang afgesloten om op deze drukke weg een oversteek voor fietsers te maken richting Zevenhuizen.
In de krant werd gesproken over een ‘mooie manier om het oostelijk en westelijk deel van Apeldoorn met elkaar te verbinden.’ Dat lijkt voorlopig mooier dan het is.
Als je vanaf SOAP de brug over fietst en de 2e Sluisweg in rijdt loopt je al snel vast. De weg loopt domweg dood. Geen enkele logische aansluiting. Het laatste stuk is een (modder-)paadje wat uitkomt tussen geparkeerde auto’s aan de Sleutelbloemstraat. Het lijkt er niet op dat nagedacht is over een logische aansluiting naar Zevenhuizen. Alsof deze brug zomaar 'ad hoc' uit de lucht is komen vallen.