ChristenUnie-motie als deel van de oplossing!
In de Stentor van maandag wordt alarm geslagen: ‘Schrikbarende resultaten’: kwart van Apeldoornse basisscholieren heeft slechte motoriek. De motoriek van schoolkinderen in Apeldoorn blijft achter, ze bewegen te weinig. Dit blijkt uit actuele cijfers van de GGD.
Maar er is hoop: want Apeldoorn heeft de afgelopen jaren veel energie gestopt in het buitenspelen. In de jaren 2023-2026 is geld beschikbaar voor een heel aantal projecten:
Jaar | Locatie |
2023 | Schapendoesweg, Speelveld Korenaar, Kasteelplein, Vlindertuin fase 1+2, Sterrenlaan, Muziekbos Hoenderloo |
2024 | Ontmoetingsplek park Woudhuis, Matenpark, Speelbos in het park Marialust, Amsivarilaan, Uddel (locatie Het Blankeschot e.o.), Loenen, Landdrostlaan |
Hier wordt hard aan gewerkt, er wordt out of the box gedacht en buiten de lijntjes gekleurd. De projecten zijn gericht op alle leeftijden en doelgroepen, per locatie wordt gekeken wat op die plek passend is, ook inclusieve en toegankelijke speelplekken krijgen hun plek. In de projecten wordt veel ervaring opgedaan met multidisciplinair samenwerken tussen allerlei afdelingen. Dus: aan meer buitenspeelplekken wordt gewerkt, dat is goed nieuws nummer 1.
Goed nieuws nummer 2 is dat achter de schermen gewerkt wordt aan een Apeldoornse speelvisie en aan integraal beleid voor bewegen en spelen, dankzij onze motie ‘Adje Hoc of Jantje Beton’ die door de raad unaniem werd aangenomen. Hiermee kreeg het College opdracht om alle opgedane ervaringen rond Spelen-Bewegen-Ontmoeten in 2023-2026, te borgen in een speelvisie en in integraal beleid. We willen niet meer afhankelijk zijn van een enthousiast College en een aantal gemotiveerde ambtenaren.
Wat tot nu toe ad hoc gedaan wordt zal vanaf 2025/26 structureel beleid zijn in Apeldoorn: allerlei afdelingen zullen dan samenwerken aan het realiseren van dit doel.
Wel jammer trouwens dat dit ‘integrale denken’ (en verder kijken dan je neus lang is) op dit moment blijkbaar nog niet zo tussen de oren zit. Want dan had de krant dít deel van de oplossing ook mee kunnen nemen.