Schriftelijke vragen over het vervallen van de 24-weken-eis

Tour van Trotse Ingenieurs 16-12-2022-228-Niels Zoeteman.jpg TOF_0015.jpg
Door Niels Zoeteman, Jarin van der Zande op 8 januari 2024 om 17:30

Schriftelijke vragen over het vervallen van de 24-weken-eis

Niels Zoeteman en Jarin van der Zande hebben samen met Rik Doljé van de PvdA schriftelijke vragen gesteld over het vervallen van de maximale werkduur asielzoekers.

Op 29 november 2023 bepaalde de Raad van State dat ‘het UWV bij het verstrekken van werkvergunningen aan asielzoekers niet langer de eis mag stellen dat zij maximaal 24 weken per jaar mogen werken’. Deze eis blokkeerde volwaardige toegang tot de arbeidsmarkt en strookt niet met het huidige Europese recht. Het kabinet heeft als reactie op deze uitspraak laten weten deze 24-weken-eisper direct te laten vervallen.

De fracties van de ChristenUnie en PvdA zijn blij met de uitspraak van de RvS. Het geeft een stimulans aan asielzoekers om actief aan de slag te gaan, hun netwerk te verbreden en bij mogelijke statusverlening sneller te integreren. Het biedt ook kansen voor werkgevers die graag voor de langere termijn extra arbeidskracht willen aantrekken. Een aantal gemeenten hebben naar aanleiding van de uitspraak van de RvS de handschoen opgepakt om verder te investeren in de begeleiding van asielzoekers naar werk . Zo initieert de gemeente Arnhem zogenoemde ‘Meedoenbalies’, en start de gemeente Dordrecht in samenwerking met het COA een pilot.

Lees hier de vragen terug