Van 328 bestemmingsplannen naar één omgevingsplan

Wonen.jpg
Door Erik Jan Aalbers op 6 december 2023 om 18:00

Van 328 bestemmingsplannen naar één omgevingsplan

Op 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet definitief ingevoerd. In de meest recente Stedendriehoek gaat Erik Jan Aalbers in op hoe hij kijkt naar deze grote hervorming.

Erik Jan Aalbers is vooral ook opgelucht dat met de aanstaande Omgevingswet er een einde komt aan liefst vijf jaar vergaderen, overleggen en meepraten. “Al vanaf 2018 zijn we met een raadswerkgroep bezig met de regels die straks ook voor Apeldoorn gaan gelden. Het is een groot project, zeker ook voor onze gemeente. Immers, er liggen in Apeldoorn momenteel liefst 328 bestemmingsplannen, en per 1 januari is dat samen één omgevingsplan. Dat is niet eenvoudig.”

328 Stukjes Apeldoorn, groot en klein, komen straks in één overkoepelend plan. Niet eenvoudig voor de inwoners, maar ook niet voor de gemeenteraad, zegt het raadslid van de ChristenUnie. “Vergunningskwesties met veel impact moeten straks nog steeds langs de raad, met duidelijk afgebakende keuzes. Dat vraagt veel van iedereen, want het moet uiteindelijk ook allemaal digitaal beschikbaar worden.”

Aalbers constateert dat nu, een maand voordat de Omgevingswet van kracht wordt, er nog veel vergunningsaanvragen bij de gemeenteambtenaren binnenkomen. “Veel inwoners willen graag nog even 'zakendoen' volgens de oude regels. En ambtenaren moeten na 1 januari de oude aanvragen behandelen via de oude regels en de nieuwe aanvragen volgens de nieuwe regels. Dat wordt nog best spannend hoe de logistiek rond al die vergunningen na 1 januari gaat zijn. We houden er rekening mee dat dat soms mis zal gaan.”

Niettemin ziet Aalbers vooral veel voordelen van de Omgevingswet. “Regels die we hadden blijven, hier en daar verandert er iets. De gemeente kan met meer aspecten rekening houden en situaties meer om maat beoordelen. Omgevingsvergunningen kunnen gewoon als vanouds worden ingediend maar er wordt meer rekening gehouden met belangen van omwonenden. Een belangrijk verschil is dat ‘Den Haag’ minder in de melk te brokkelen heeft en dat er meer ruimte is voor de eigen belangen van de gemeente Apeldoorn."

"In de nieuwe besluitvorming wordt nog meer een beroep gedaan op participatie vanuit de inwoners. Ook kunnen wij als gemeentebestuur meer invloed uitoefenen om tot een mooier, gewenster Apeldoorn te komen. Meer maatwerk, dus bekijken wat in de omgeving beter gepast is, wordt dan een belangrijke pijler. Voor de raadsleden was het goed om voor die nieuwe situatie ook eens door de bril van inwoners te kijken. Welke nieuwe stappen moeten zij gaan nemen richting een vergunningsaanvraag? Voor de gemeenteraad een nuttig inzicht, aangezien wij als vertegenwoordiging van die inwoners fungeren.”

Het volledige artikel met ook andere bijdragen is terug te lezen in De Stedendriehoek.