Werken aan een structurele oplossing voor Loenen
De N786, beter bekend als de Eerbeekseweg of de Beekbergerweg, loopt dwars door Loenen heen. Dat doet deze weg al lang voordat ik geboren was. En het is ook al lang voordat ik geboren was dat er problemen zijn rondom deze weg. De drukte van het verkeer is een grote last voor de leefbaarheid in Loenen. Dagelijks gaan er duizenden voertuigen met redelijk hoge snelheid (topsnelheden boven de 100 km/u) dwars door het dorp. Een aanzienlijk gedeelte van deze voertuigen zijn vrachtwagens, van vaak een zware categorie. Dan is oversteken naar school, of met de kinderwagen naar de winkel gaan, geen rustige ervaring meer maar soms levensgevaarlijk.
De andere doorgaande route in de omgeving, langs het Kanaal, moet worden afgewaardeerd: de maximumsnelheid wordt verlaagd en de weginrichting wordt aangepast. Dit is nodig voor de veiligheid. Om geen waterbed-effect te krijgen zal ook de snelheid op de N786 naar beneden gaan. 60 km/uur buiten het dorp, 30 km/uur in Loenen. Ruimere oversteekplaatsen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers hoort hier ook bij. Alles ten behoeve van de leefbaarheid. Dat waren de plannen waarover het college op 23 februari de raad consulteerde. Plannen waar wij ons prima in kunnen vinden.
Maar met deze plannen zijn we er nog niet. Het is van groot belang dat, terwijl er gewerkt wordt aan deze acute oplossing, ook gewerkt wordt aan een structurele oplossing. Zeker als we bedenken dat de vervoersbewegingen alleen nog maar toenemen de komende jaren. De uitbreiding van de industrie en de komst van het Logistiek Centrum Eerbeek zullen zorgen voor meer vrachtwagens door Loenen heen. En de woningbouwplannen in en rond Loenen, en de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld bedrijventerrein Kieveen, helpen ook niet mee.
De dorpsraad Loenen Zonnedorp en de belangenvereniging N786 zijn al actief aan de slag gegaan met alternatieven. Ik heb het college tijdens het afgelopen PMA van op het hart gedrukt hier gebruik van te maken, en nú aan de slag te gaan voor een toekomstbestendig Loenen. Denk aan het beter benutten van alternatieve routes, afspraken maken met de industrie over schoner en minder vervoer, of afspraken maken over welke routes gebruikt worden. En ja, dat gaat ook over veel dingen die buiten onze gemeente liggen, of waar de gemeente niet direct over gaat. Maar het gaat wél de inwoners van de gemeente Apeldoorn aan. En dus moeten we voor een structurele oplossing nu de handen uit de mouwen steken.
Op de lange termijn moeten we de discussie gaan voeren of deze vorm van industrie wel zo geschikt is op deze locatie: dichtbij kwetsbaar natuurgebied, en ver van een snelle verbinding met de rest van het land. Maar met die discussie alleen is het dorp niet geholpen. We zijn blij dat het college actief aan de slag gaat voor de leefbaarheid in Loenen: niet alleen op de korte termijn met snelheidsverlaging, maar ook op de lange termijn. Dan werken we écht aan de toekomst van dit mooie stukje Veluwe.