Vlot naar Vaassen fietsen!
De vlotte fietsroute van Apeldoorn naar Vaassen/Zwolle komt nu snel dichterbij. Dat is bijzonder want zo vlot en zo snel als de naam doet vermoeden...zo traag en omslachtig verliep het proces ernaartoe.
Hoe zat het ook al weer?
Een jaar geleden werd snelfietsroute F50 onverwachts afgeblazen. De alternatieve route langs het kanaal (waar een jaar aan gewerkt was) viel af en de Baronnenroute via de voormalige spoorlijn opeens ... ook. De raad durfde het begin 2022 niet aan, terwijl in het vergelijkende onderzoek alle lichten op groen stonden voor een rechtstreekse snelle verbinding tussen Apeldoorn en Vaassen/Epe/Zwolle. Wij waren toen positief over de F50 al hadden we vraagtekens bij de kosten. Van Apeldoorn werd een forse bijdrage verwacht terwijl de meeste kosten op het grondgebied van de gemeente Epe gemaakt zouden worden. Wij hadden graag de kosten van de F50 én het 'alleen maar opknappen van het huidige fietspad' naast elkaar gelegd om dán een knoop door te hakken. Zie ook Fietssnelweg F50 - Zonder omwegen fietsen van A naar Z?.
Wat werd het plan?
Maar de raad besloot anders: Apeldoorn zou het huidige spoorbaanfietspad gaan opknappen en het daarbij laten. Hierbij werden voorwaarden gesteld aan de veiligheid van kruisingen, behoud van landschappelijk groen en verbreden ten behoeve van de verkeersveiligheid. Ook zouden de reeds verzamelde inspraakreacties meegenomen worden in de uitwerking.
Hoe ziet het ontwerp er uit?
Donderdag 12 januari bespraken we in de Politieke Markt het versoberde ontwerp. Het plan voldoet aan de gestelde eisen. Het wordt verbreed naar 3,5 meter, dat is iets breder dan het nieuwe fietspad langs de Zwitsal. Dat is tegenwoordig de gangbare breedte waarbij fietsers en/of andere weggebruikers elkaar goed kunnen passeren. Verder gaat op bijna alle kruisingen de fietser voorrang krijgen, kruisingen worden zo ingericht dat fietsers en bestuurders elkaar goed kunnen zien. Ook wordt de verlichting bij kruisingen verbeterd. Alleen op twee onoverzichtelijke kruisingen heeft de auto voorrang, waarbij de auto tegelijk gedwongen zal worden om snelheid te minderen. En: bijna alle bomen blijven gespaard en accenten die herinneren aan de spoorlijn blijven behouden.
Wat vinden wij er van?
De ChristenUnie is positief over dit plan: mogelijk ligt het nieuwe fietspad er dit jaar al en kunnen we vlot & veilig Apeldoorn uit fietsen. Epe zal haar deel daarna gaan aanpakken, mogelijk op dezelfde manier als Apeldoorn. Met zoveel mogelijk voorrang voor de fiets, ook met enkele kruisingen waar het beter is om de auto voorrang te geven. Wij zijn gerustgesteld wat betreft de veiligheid. Daar is echt goed over nagedacht. Er zijn nu al kruisingen (binnen de bebouwde kom) waar fietsers informeel al voorrang krijgen/nemen. Dat wordt niet anders. Verder wordt de zichtbaarheid en de inrichting een stuk beter. En bij de twee kruisingen waar de auto voorrang krijgt, wordt de snelheid eruit gehaald.
Erik Jan Aalbers
fractievertegenwoordiger