ChristenUnie presenteert Verkiezingsprogramma in Gewone Taal

De Klup vkp.jpeg
Door ChristenUnie Nieuws op 9 maart 2022 om 08:30

ChristenUnie presenteert Verkiezingsprogramma in Gewone Taal

De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving. Of in gewone taal: iedereen telt mee, of je nu wel of niet gelooft, rijk of arm bent, jong of oud bent. Daarom heeft de ChristenUnie Apeldoorn het verkiezingsprogramma óók in gewone taal gemaakt. Lijsttrekker Ben Bloem legt uit waarom. "Toegankelijke en begrijpelijke verkiezingen zijn niet voor alle mensen vanzelfsprekend. Cliëntenraden en bestuurders van ’s Heeren Loo, Pluryn, Philadelphia en organisaties als Stichting Lezen en Schrijven vroegen hier onlangs nog aandacht voor.

Daarin schreven zij dat veel mensen met een beperking niet kunnen lezen of lezen moeilijk vinden. De informatie over verkiezingen of de plannen van de politieke partijen begrijpen zij niet goed. Daarom hebben wij naast ons gewone verkiezingsprogramma er ook één in 'gewone taal' geschreven. Dat is op taalniveau B1: eenvoudige en korte zinnen, zonder ingewikkelde woorden. We hebben dit verkiezingsprogramma ook als audioversie opgenomen."

Met het verkiezingsprogramma in gewone taal geeft de ChristenUnie handen en voeten aan de slogan 'samen recht doen'. Bloem: "Het is heel makkelijk om groepen weg te zetten en te vergeten. Wij willen juist tegenstellingen overbruggen en samen de schouders eronder zetten, zowel binnen als buiten de politiek”.

Het programma is onlangs symbolisch aangeboden aan één van de deelnemers van de Klup. Bij de Klup kunnen mensen met een verstandelijke beperking zichzelf kunnen zijn en samen met vrijwilligers allerlei activiteiten kunnen ondernemen. Karen Hop, directeur bestuurder las mee: “Wij vinden het belangrijk dat mensen met een verstandelijke beperking ook de vrijheid hebben in keuzemogelijkheden. Zodat ze kunnen kiezen wat werkelijk bij hen past. Dat geldt ook voor de politieke voorkeur. Veel beleid raakt rechtstreeks hun leven. Begrijpelijke informatie is daarbij onmisbaar. We zijn blij dat we steeds vaker zien dat ook politieke partijen daar aandacht voor hebben”.

De Klup vkp

Labels: , , , ,