Parkeren bij spoedhulp

CU-Apeldoorn_039_0C0A0377.jpg
Door Hanna Riezebos op 3 november 2021 om 10:30

Parkeren bij spoedhulp

Drie jaar geleden vroegen wij samen met de SGP, Gemeentebelangen en de PvdA, in de raad aandacht voor huisartsen en verloskundigen die soms met spoed moeten parkeren. In dit soort situaties is het gewoon handig als je niet hoeft te zoeken naar een meter, een kaartje kopen en weer terug naar je auto te rennen. De afgesproken aanrijtijden voor huisartsen bij spoed (15 minuten) worden op deze manier gevuld met onnodige minuten vol stress. Kon de wethouder niet kijken naar een vriendelijk tarief voor een vergunning voor deze beroepsgroep? Het zakelijke tarief in onze stad is hoog. Wethouder Willems beloofde ons hier bij het opstellen van de Parkeervisie rekening mee te houden.

Toen deze visie begin 2019 ter besluitvorming voorlag, stond er een tekst in die we erg vrijblijvend vonden: er zou een pilot komen waarin niet alleen huisartsen en verloskundigen maar ook Vérian meegenomen zou worden. Wij wilden die tekst (samen met de eerder genoemde partijen en nu ook met 50 Plus) wijzigen: de pilot zou in 2019 afgerond moeten worden. Wethouder Willems zegde toe dit te zullen doen.
Om een lang verhaal kort te maken: in juni 2021 hoorden we in een raadsbrief dat de pilot niet door zou gaan, maar dat het college op basis van een vergelijking met andere gemeenten een tarief voor zorgverleners zou opstellen. Vorige maand kwam de brief waarin het tarief werd genoemd: 50% van het zakelijke tarief van € 88,47 per maand. Het college stelt voor om de parkeervergunning voor zorgverleners in heel Apeldoorn geldig te laten zijn, zowel op parkeerplaatsen voor vergunninghouders als op betaalde parkeerplaatsen. Zo hoeven zorgverleners niet na te denken over het parkeren.

Dat is natuurlijk een prachtige oplossing voor hulpverleners die deel uitmaken van een grotere zorgorganisatie met veel medische visites, voor wie een parkeervergunning van €530,82 per jaar een aantrekkelijk alternatief is voor parkeerboetes. Voor kleine huisartsen- en verloskundigenpraktijken is dit geen oplossing: vijf parkeerboetes van 60,- per jaar bijvoorbeeld, is nog steeds goedkoper.
Twee nieuwe ontwikkelingen zorgen er echter voor dat voor hen de situatie, sinds ons eerste voorstel in 2018, veranderd is. Vanaf 2023 wil gemeente Apeldoorn gebruik gaan maken van scanauto’s om fout parkeren te beboeten. Deze manier van handhaven zorgt ervoor dat er over niet al te lange tijd een bordje met een aesculaap-teken achter de voorruit niet meer wordt geregistreerd. Dat betekent dat de groep waarvoor wij in 2018 opkwamen, is aangewezen op de tweede moderne ontwikkeling: de parkeerapp. Om te voorkomen dat je in een situatie waarin elke seconde telt een parkeermeter moet zoeken, installeer je een parkeerapp op je smartphone. Die kan je, als je je auto hebt geparkeerd, met een tik activeren, en vervolgens weer deactiveren als je na de visite wegrijdt. Inschatten hoe lang je weg zult zijn, is niet nodig. Dit lijkt voor nu de meest praktische oplossing.
Daarmee wordt het parkeren met spoed niet gratis, maar dat is ook niet wat wij met ons verzoek wilden bereiken. Wat we wilden, is een vriendelijke oplossing voor huisartsen en verloskundigen in onze binnenstad. Het heeft even geduurd, maar onze fractie is blij dat er nu zo’n oplossing is. Tot slot lijkt het ons verstandig als de wethouder een brief stuurt waarin hij bovenstaande uitlegt aan deze beroepsgroep. Zij lezen geen raadsbrieven en, net als ik, zullen ze niet allemaal bekend zijn met het bestaan en de voordelen van het fenomeen parkeerapp.

Labels: ,