ChristenUnie wil station in Apeldoorn West

CU-Logo-plusje-PosterVariant-RGB
Door ChristenUnie Nieuws op 4 maart 2021 om 12:11

ChristenUnie wil station in Apeldoorn West

In 2027 moet je met de trein rechtstreeks van Barneveld Noord naar Apeldoorn kunnen reizen. De ChristenUnie heeft deze verbinding in het landelijke verkiezingsprogramma opgenomen. Bij station Barneveld zal een bocht naar het oosten worden gemaakt en in Apeldoorn komt dan station Apeldoorn-West.

Groei in de regio

Het aantal toeristen dat de Veluwe bezoekt groeit al jaren en dat zal na de coronacrisis doorgaan. Daarom moet nu worden geïnvesteerd in verbetering van het Openbaar Vervoer. Daarnaast zijn er ook grote woningbouwprojecten gaande in de ‘Regio Foodvalley’. Dit gebied loopt van Nijkerk, langs de grens tussen Utrecht en Gelderland, tot Wageningen.

De connectie van Barneveld, en daarbij ook Ede en Wageningen, richting Apeldoorn is een lastige. Momenteel moeten reizigers met de trein vanuit Barneveld eerst naar Amersfoort om richting Apeldoorn te gaan. Daarbij passeer je station Barneveld-Noord, waar de reiziger net vandaan komt.

"Dit is één van de twee trajecten in Nederland waar je eerst kilometers de andere kant op moet rijden om op je bestemming te komen. Dat is niet meer van deze tijd", aldus een woordvoerder van de partij. "Door hier twee perrons te bouwen, kan er een regiosprinter komen tussen Amersfoort, Barneveld Noord en Apeldoorn en kan er twee keer per uur een Intercity stoppen. Dan wordt de reistijd zo’n 17 minuten. Nu is dat nog bijna 1 uur!". De ChristenUnie wil daarom een spoor toevoegen dat van Ede en Barneveld richting Apeldoorn afbuigt.

Station Apeldoorn-West

Naast deze bocht wil de partij dus ook een halte in Apeldoorn-West toevoegen. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen zat deze uitbreiding ook al in het lokale verkiezingsprogramma. Fractievoorzitter en toenmalig lijsttrekker Ben Bloem is dan ook blij dat dit opnieuw onder de aandacht komt.

Apeldoorn-West moet een vergelijkbare functie krijgen als de stations in het oosten van Apeldoorn, Osseveld en De Maten. Deze stations verbinden kleinere locaties met station Apeldoorn. Bij Osseveld een sprinter en bij De Maten een stop- of sneltrein.

Vanuit Apeldoorn-West kan, met de Valleilijn, een connectie tussen Apeldoorn en Ede-Wageningen gemaakt worden. Als station Stroe ook heropend wordt is de regio rond de Veluwe beter voorzien van openbaar vervoer. Ede en Wageningen zullen voor Apeldoornse studenten ook beter bereikbare opties zijn voor hun opleidingen.

Labels: ,