Politieke loempia's

Webblog 18-09 Peter
Door Peter Kranenburg op 18 september 2018 om 10:20

Politieke loempia's

Afgelopen donderdag bespraken we in een politieke markt het groenplan, de uitvoeringsagenda groen en de eco-gids. Zo; en terwijl ik dit schrijf ontdek ik waarom er een kloof is tussen politiek en burger. Want wat is een politieke markt? Mijn eerste gok destijds kwam in de buurt van een beeld van een stadhuis vol met marktkraampjes. Ik kon de loempia’s -bij wijze van spreken- al ruiken.

De politieke markt staat ook niet simpel uitgelegd en makkelijk vindbaar op de website van onze gemeente. Feitelijk gezien komt het er op neer dat het een bijeenkomst is van raadsleden en fractievertegenwoordigers, als voorbereiding op een raadsvergadering. De politieke markt kan gebruikt worden voor het aftasten van standpunten tussen partijen en het verzamelen van informatie.

U kunt bijvoorbeeld als inwoner van de gemeente Apeldoorn laten horen wat u vindt. Heel laagdrempelig. U mag natuurlijk een brief of een mail sturen met een mening, maar u mag óók inspreken in een politieke markt. U krijgt dan spreektijd voorafgaand aan de vergadering en de aanwezige politici mogen u daar dan een vraag over stellen. Zo kunt u zich over allerlei onderwerpen laten horen.

Zogezegd werd er afgelopen donderdag een en ander besproken over hoe we ervoor zorgen dat Apeldoorn groen blijft (en groener wordt). Uiteraard komen er dan grote geldbedragen en moeilijke woorden over tafel. Maar wat ik persoonlijk heel mooi vond om te lezen: de gemeente heeft in aanloop naar de plannen actief organisaties en burgers gezocht om meningen aan te leveren.

‘Dat is leuk’, zal de kritische lezer denken, ‘maar wat doen ze er dan mee? Luisteren de mensen van de gemeente dan echt?’

Jazeker. Het was gaaf om te lezen dat veel mensen meegedacht hebben met de plannen en dat deze bijna allemaal zijn verwerkt in de documenten, die wij in de politieke markt bespraken. En ondanks dat de publieke tribune vol zat, voelde niemand zich geroepen om het woord te nemen aan het begin van de vergadering. Er wás al goed geluisterd!

Natuurlijk heeft dit ook te maken met het feit dat mensen iets aandroegen wat niet in strijd was met de visie van de plannen. Maar toch.

En met betrekking tot die groenplannen, wat komt er dan uit zo’n vergadering van de politieke markt? Nou, onder andere dat we als gemeente Apeldoorn meer geld, tijd en energie gaan steken in mensen die goede ideeën hebben voor hun buurt. Dus weet u hoe u uw buurt groener/schoner/veiliger/leuker zou kunnen maken, maar weet u niet precies hoe dat werkt? Begin eens te lezen op www.apeldoorn.nl/maakjebuurt.

Zo zie je dat politiek zonder uitleg ver weg kan staan, maar dat het uiteindelijk gaat over uw directe leefomgeving.

Peter Kranenburg, Fractievertegenwoordiger