Door
Hanna Riezebos op
29 november 2017 om 19:20
Blurring, het slim combineren van goederen en diensten om de verkoop van beide te versterken, is van alle tijden. Door de crisis zwaar getroffen retailers veerden dankbaar op, toen bleek dat slimme verkoopcombinaties (zoals proeverijen in supermarkten) in Amerika hier en daar tot 5% omzetverhoging leidde. De VNG startte een pilot in gemeenten waarbij produkten en diensten werden gecombineerd met de verkoop van alcohol; inmiddels breed bekend als het 'wijntje bij de kapper.' Ook Apeldoorn doet mee.
Een geslaagde praktijk als basis nemen voor een algemene verkooptheorie heeft echter zo z'n risico's. De enorme Markthal in Rotterdam gold lang als schoolvoorbeeld van blurring, maar de grootschalige aanpak lijkt na een paar jaar zijn blurringdoel voorbij te schieten. Er komen alleen toeristen, en niet om het kopen van versprodukten te combineren met horeca, maar slechts om de horeca te bezoeken. De verswaren laten ze liggen. Als horeca experiment wellicht geslaagd, maar niet te verkopen als 'blurring' concept (branchevervaging versmarkt & horeca).
Intussen gaat de VNG door met het bejubelen van het aanbieden van alcohol bij een te verkopen dienst of produkt als blurring-voorbeeld. Deze specifieke combinatie zou DE oplossing moeten zijn voor leegstand in de binnensteden. Deze variant van blurring heeft echter, ook na recent landelijk onderzoek door Berenschot, geen been om op te staan als het gaat om bewezen extra omzet.
ChristenUnie Apeldoorn wil dan ook graag stoppen met deze opgedrongen blurring variant. De voordelen zijn niet bewezen en de nadelen zijn ons veel te groot; verslavingsinstellingen en preventie instituten hekelen eenstemmig het vergroten van het aantal aanbiedingen van alcohol als bewezen trigger voor verslaafden. Apeldoornse THOR medewerkers worden geconfronteerd met vage regels en klachten over rechtsongelijkheid, omdat de DHW deze variant van blurring gewoon verbiedt.
Een verkeerd signaal ook aan de nieuwe generatie die alcohol overal in het straatbeeld ziet opduiken naast de NIX18 campagne.
Het slim combineren van produkten en diensten kan zeker bijdragen aan winkelbeleving en klantenbinding, maar niet in de vorm van een landelijk alcohol-experiment. De lokale ondernemers zijn zelf prima in staat hun creativiteit en niche- kennis te gebruiken voor intelligente combinaties. Juist die specifieke niche-kennis zou wel eens de belangrijkste reden van het succes van bepaalde geslaagde blurringvarianten kunnen zijn. Het stimuleren van juist die kleinschalige creativiteit door de gemeente, in plaats van 'copy-paste blurring', zal mooie lokale varianten opleveren.
Hanna Riezebos, gemeenteraadslid