Gokken: Niet méér speelautomaten

gokautomatenvrijdag 14 juli 2017 14:09

Een paar maanden geleden (30 maart) zouden wij gaan spreken over een collegevoorstel om in Apeldoorn meer gokautomaten te kunnen plaatsen. Ik schrijf ‘we zouden spreken’, want aan dat spreken zijn we niet toegekomen. Er waren zoveel bezwaarmakers die hun zegje wilden doen, dat daarmee de avond was gevuld.

Voorstel

Op dit moment mogen maximaal 5 bedrijven maximaal 35 speelautomaten plaatsen. Het voorstel hield in dat voortaan één bedrijf er 150 zou mogen plaatsen en de andere vier 35. U begrijpt dat die andere bedrijven niet blij waren, want het beeld bestond dat die ene al bekend was. Formeel is dat niet zo, maar er is wel een aanvraag ingediend. Dit voorstel kwam voort uit die aanvraag en daarom is het wantrouwen niet terecht, maar wel begrijpelijk.

Standpunt fractie
Ik had namens onze fractie graag ons standpunt verduidelijkt. Wij vonden het een erg slecht voorstel, omdat het juridisch gevaarlijk lijkt om één bedrijf mogelijkheden te geven die anderen niet kunnen krijgen. Verder bevorder je het gokken met die speelautomaten, ook al omdat juist die automaten erg verslavend werken. Of Apeldoorn er verder zoveel mee opschiet (gaan mensen bijvoorbeeld meer geld uitgeven in de binnenstad?), is onduidelijk.
Men wil het wel graag, maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt. Vanouds staan christelijke politieke partijen heel terughoudend tegenover gokken. Soms heeft dat te maken met het karakter van loten, maar ook vaak met het beroep op de hebzucht dat met gokken wordt gedaan. Al met al vinden wij voldoende reden om die oude lijn vast te houden en niet in te stemmen met het voorstel.

Proces
In het college waren twee wethouders (waaronder Paul Blokhuis) tegen. Inmiddels is er nader juridisch advies gevraagd aan een extern bureau. Dat advies zal betrokken worden als we dit voorstel verder gaan behandelen. Het komt dus terug, zoals het nu lijkt in september.

We houden u graag op de hoogte.

Roelof Veen, fractievoorzitter