Apeldoorn krijgt een Jeugdlintje!

170619 Erik Janmaandag 19 juni 2017 13:54

Een paar jaar geleden heb ik een collega voorgedragen voor een koninklijke onderscheiding. Om dit met handtekeningen en feiten te onderbouwen was een hele klus, want een lintje krijg je niet zomaar. Uiteindelijk lukte het om alles geheim te houden en de collega te ‘overvallen’ met deze eer. Het maakte indruk, ze was oprecht zeer vereerd en trots. Het was een prachtig moment wat ze nooit zal vergeten.

Hoe mooi zou het dan zijn om een kind of een jongere die een bijzondere prestatie heeft geleverd of bijvoorbeeld trouw al jaren vrijwillig op de kinderboerderij helpt, te kunnen huldigen met een Jeugdlintje?
Als je op internet zoekt op ‘jeugdlintje’ kom je mooie foto’s tegen van ape-trotse kinderen met medaille of oorkonde naast een burgemeester of wethouder. Juist voor iemand van 8 of 13 of 19 jaar kan dat een waardevolle ervaring opleveren. Dat vergeet je je leven niet. En het heeft een positieve uitstraling naar klasgenoten en vrienden.

Ik ben dan ook erg blij dat bijna de voltallige raad het plan steunde.
En het hoeft het college niet veel extra tijd of geld te kosten. Er zijn genoeg gemeenten waar ervaring is opgedaan, het college kan zelf kiezen wat een passende manier is voor een Apeldoorns Jeugdlintje.

Want… alles wat je aandacht geeft groeit.
Als je je ergert aan afval op straat, en je gaat erop letten, lijkt het wel alsof er steeds meer afval bij komt. En als je de rook van je buurman hinderlijk vind, en je gaat er op letten, ruik je elke vleug.
In het positieve is dat ook zo: als je je kinderen veel complimenten geeft omdat ze goed kunnen opruimen, blijken ze het nog beter te kunnen.
En een pluim van iemand geeft je veel meer energie om ergens voor te gaan, dan dat je kritiek krijgt.
Ik hoop dat we vaak positief (voorbeeld) gedrag van kinderen en jongeren op deze manier in het zonnetje gaan zetten!

Erik Jan Aalbers, raadslid ChristenUnie