Bijdrage ChristenUnie spoeddebat AZC

CU-Apeldoorn_010_0C0A0211donderdag 25 mei 2017 13:19

Vorige week donderdag was er n.a.v. verschillende berichtgeving rondom de bouw van het AZC in Apeldoorn een spoeddebat. Hieronder de bijdrage van Ben Bloem, woordvoerder namens de ChristenUnie.

Voorzitter,

Graag willen wij even een aantal dingen willen onderstrepen die in dit kader van belang zijn.

Als ChristenUnie zijn wij echt trots op deze stad. Toen de wereldsituatie zodanig was dat de noodzaak voor een AZC in Apeldoorn ontstond nam deze stad haar verantwoordelijkheid. Wij hebben ons ook sterk gemaakt voor kleinschalige opvang, tot en met een bijna unanieme brief vanuit deze raad aan de Staatssecretaris, op initiatief van de ChristenUnie, om te kijken of we niet tot lagere aantallen konden komen. Voor draagvlak, maar ook omdat wij ervan overtuigd zijn dat dat beter is voor de bewoners van een AZC om niet met zulke grote aantallen op een locatie te moeten verblijven.

Dat bleek op dat moment niet mogelijk. Het was voor COA niet bespreekbaar, het was voor het ministerie niet bespreekbaar. Later, vanuit de toenemende druk op het COA, waarbij vluchtelingen met bussen over heel Nederland van crisisopvang naar crisisopvang werden verplaatst, kwam er toch ruimte voor kleinere locaties. Maar inmiddels waren wij dat stadium gepasseerd. COA heeft altijd gezegd ‘eigenlijk is 600 voor ons de ondergrens’ – en we kunnen nu ook constateren dat juist die kleinere locaties inmiddels ook weer als eerste gesloten worden.

Uiteindelijk zijn wij met COA uitgekomen op een soort compromis: we beginnen met 400, met een doorgroeimogelijkheid tot 600. En dan zijn wij trots op deze stad, en trots op dit college dat zijn verantwoordelijkheid neemt, maar die 400 en die 600, hadden wat mij betreft echt in de kracht van de herhaling mogen blijven. En als er dan ergens een getal verschijnt van 660 dan hadden wij graag gezien dat het college daar meteen tekst en uitleg bij gaf. Niet alleen naar de raad toe, maar ook naar het bredere publiek toe. En dat zelfde geldt voor de uitspraak van COA over een aantal van 2.000. Dergelijke uitspraken zorgen voor onrust en zijn funest voor het draagvlak. Wij hadden dan ook graag gezien dat dit college meteen met een reactie was gekomen om deze onjuiste informatie meteen uit de wereld te helpen en zo verdere onrust en verwarring te voorkomen.

(lees hier de eerdere reactie van Ben Bloem nav het bericht dat COA 2.000 bewoners niet zou uitsluiten).