Gemeenteraad richt mailbox in over deelscooters

Door ChristenUnie Nieuws op 1 juni 2022 om 15:18

Gemeenteraad richt mailbox in over deelscooters

Nieuwsbericht Stedendriekhoek - door Marc Looijen

Met ondere andere elektrische scooters wil GO Sharing bijdragen aan de transitie van traditioneel vervoer naar deelvervoer. Het bedrij wil lawaai en vervuiling weghalen uit steden. Een nobel streven, maar de groene scooters wekken ook ergernis op omdat een deel van de gebruikers er onverantwoordelijk mee omspringt, door de scooter bijvoorbeeld lukraak op de stoep achter te laten in plaats van in de daarvoor bedoelde parkeervakken.

Via de app kun je een scooter huren, je betaalt 29 cent per minuut. In de app kun je ook zien waar de scooters staan: ruim 200 scooters zijn nu binnen de gemeente Apeldoorn verspreid. De gemeenteraad wil nu van inwoners weten: wat zijn uw ervaringen met elektrische deelscooters. Daarvoor is een speciale mailbox ingericht. "Gebruikt u wel eens een deelscooter, of doet u dat juist niet? Bent u er heel blij mee dat deze vorm van vervoer bestaat? Of denkt u daar anders over? Wij horen het graag van u."

Tot en met maandag 6 juni kan men mailen naar deelscooters@apeldoorn.nl. Alle reacties worden gebundeld en na de zomervakantie door de gemeenteraad besproken.

De ChristenUnie was één van de initiatiefnemers van de mailboxactie, samen met het CDA, D66 en de PvdA. "Met deze gezamenlijke actie namens de hele raad laten we zien dat dit niet om partijpolitiek gaat, maar dat we dit maatschappelijke thema als gemeenteraad samen oppakken", aldus fractievoorzitter Ben Bloem.

Sinds de introductie van de deelscooters in Apeldoorn, ongeveer anderhalf jaar geleden, is er veel te doen geweest over de groene vervoersmiddelen. Ze staan op allerlei plekken in en rond Apeldoorn, maar op sommige plekken weer niet. De ene keer op de stoep en de andere keer soms in een parkeervak. Soms staan de elektrische scooters ook in de weg voor voetgangers of uitritten. En vooral dat laatste aspect leidt tot klachten richting het gemeentebestuur. Bloem knikt: "Dan is er weer een scooter in de bosjes gedumpt of staan ze schots en scheef ergens geparkeerd." Bloem vindt het idee van deelvervoer op deze wijze een positief punt. "De elektrische scooters zijn stil en schoon voor het milieu. Ik maak er zelf ook een paar keer per jaar gebruik van, bijvoorbeeld wanneer ik een lekke band heb of wanneer ik ergens een afspraak heb die net iets te ver fietsen is en ik wil niet bezweet aankomen. Dan is zo'n scooter echt een uitkomst. Daarom moet je deze mailboxactie ook niet zien als alleen een klachtenbox. Natuurlijk zijn er mensen ontevreden over hoe met de scooters wordt omgegaan, en ik herken het wangedrag van sommige gebruikers, maar tegelijkertijd zijn de scooters een mooie toevoeging aan de mobiliteit binnen onze gemeente. Via de mailbox kunnen inwoners anoniem hun mening geven en met de uitkomst gaan wij als gemeenteraad aan de slag."

Dit artikel verscheen eerder in Nieuwsblad Stedendriehoek. Ook de Stentor schreef hier een artikel over, met daarin een interview met Erik Jan Aalbers.

Labels: , , ,