De mantelzorgwaardering moet terug naar 100 euro, handje contantje

CU-Apeldoorn_039_0C0A0377.jpg Ben binnen.jpg
Door Hanna Riezebos, Ben Bloem op 25 januari 2022 om 09:13

De mantelzorgwaardering moet terug naar 100 euro, handje contantje

De mantelzorgwaardering, of het mantelzorgcompliment is een belangrijke blijk van waardering vanuit de gemeente voor het onbetaalbare werk dat mantelzorgers uit liefde voor hun naaste doen. De vorm en waarde hiervan verschilt per gemeente, maar de waardering die in Apeldoorn ooit bestond uit een bedrag in geld ad. €100, is de afgelopen jaren in fases uitgekleed tot een bedrag van slechts €50, dat middels een Stadspas enkel te besteden is in een select aantal deelnemende winkels.

Samen met o.a. onze SGP collega's pleiten wij al langer tegen deze onwenselijke bezuiniging. Mantelzorgen is van groot belang, juist in tijden waarin vergrijzing, krapte op de arbeidsmarkt en een groeiende druk op jonge mensen om toch vooral allemaal een drukke baan te hebben. We hebben steeds meer ouderen, en steeds minder jonge mensen die voor hen kunnen zorgen en naar hen om kunnen zien. Dan moet je de mensen die zorgen voor hun naasten belonen. En daar niet op bezuinigen.

Bovendien is de uitreiking van de mantelzorgwaardering - die via welzijnsorganisatie De Kap loopt - een uitstekende manier om in contact te komen met mantelzorgers en hen op die manier beter te kunnen ondersteunen. Reden voor onze fractie om afgelopen najaar opnieuw aan de bel te trekken en te vragen naar de laatste stand van zaken. Uit de beantwoording blijkt dat steeds meer mensen afzien van een aanvraag.  Dat het verlagen van de waardering, én de koppeling aan de Stadspas heeft geleid tot een daling van het aantal aanvragen vinden wij dan ook kwalijk.

Onze fractie is de afgelopen maanden druk geweest met het schrijven van het verkiezingsprogramma voor de aankomende verkiezingen. In de voorbereidingen daartoe zijn diverse gesprekken gevoerd. Ook de mantelzorgwaardering is daarin veelvuldig aan bod gekomen. Wij herkennen dan ook de reacties die wij ook in het antwoord van het college lezen: "Men vind het jammer dat het bedrag naar beneden is bijgesteld. En mensen geven aan dat men liever het bedrag op de rekening krijgt dan via de Stadspas. Dit heeft er zelfs toe geleid dat mensen toch maar hebben afgezien van een aanvraag."

Ook in onze gesprekken met inwoners kwam dit naar voren. Het bedrag van €50 zien velen toch als een schijntje. Sommigen zeiden zelfs "Laat dan maar zitten". Met name uit de dorpen kwam de klacht dat de Stadspas soms bij geen enkele ondernemer in het dorp in te wisselen is. "Dan moeten we echt naar Apeldoorn toe". Bovendien blijkt dat sommige mantelzorgers het bedrag voorheen óók gebruikten om zichzelf of hun geliefden te trakteren op een leuk uitje, zoals een nachtje weg. Buiten Apeldoorn. Samen naar het strand bijvoorbeeld. Of met een ziek kind naar Walibi of Slagharen. Met de Stadspas kan dat niet meer. Die is alleen te besteden bij deelnemende Apeldoornse bedrijven. En zelfs daar kan het nog verwarrend zijn. Want voor sommige landelijke ketens geldt dat men met franchisenemers werkt, die zelf bepalen of ze wel of niet mee doen. Zo doet de ene Kruidvat of Primera wel mee, maar andere vestigingen weer niet.

Kortom: hoog tijd om hier iets aan te doen. Of het gaat lukken weten we natuurlijk niet, daarvoor moet een meerderheid van de raad het met ons eens zijn. Maar nieuwe verkiezingen, nieuwe kansen. Wij hebben het in elk geval maar vast opgenomen in ons verkiezingsprogramma: de mantelzorgwaardering moet terug naar €100. En niet meer via de Stadspas, maar gewoon handje contantje.

Labels: , , , ,