Veel meer dan een kringloopwinkel

Willeke binnen.jpg
Door Willeke de Jager op 4 juni 2021 om 10:40

Veel meer dan een kringloopwinkel

Werkbezoeken zijn een van de leukste bezigheden als volksvertegenwoordiger. En het mag weer! Dorcas Apeldoorn had na de lock down de primeur voor Hanna Riezebos en mijzelf. En wat een mooie club is dat! Ik ga ze hier een podium geven, want deze organisatie presteert het om binnen 1,5 jaar na opening te werken met 140 vrijwilligers. Als een van de 39 vestigingen van Dorcas winkels in Nederland is de vestiging in Apeldoorn naast winkel ook een regionaal logistiek centrum en taalschool.

Het barst bij Dorcas Apeldoorn dan ook van de maatschappelijke betrokkenheid. Zo is Dorcas voor een aantal vrijwilligers een thuis, een plek waar ze gehoord en gezien worden. Tegelijk helpt Dorcas Apeldoorn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een werkplek. Bijzonder zijn de stageplekken die Dorcas biedt aan statushouders voor hun vervolgopleiding. Voor de vrijwilligers zijn deze contacten eveneens waardevol. Ze leren statushouders persoonlijk kennen en dit levert mooie gesprekken en contacten op. De komende tijd worden meer maatschappelijke activiteiten uitgerold.

Interessant is dat de Dorcas Apeldoorn geen winstoogmerk heeft en er hierdoor een groot gedeelte van de omzet gebruikt wordt voor de Dorcas projecten in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Naast dat er veel maatschappelijke betrokkenheid is, barst het er ook van de duurzaamheid. De tweedehands artikelen die in de winkel verkocht worden krijgen een tweede leven. Maar wat niet verkocht wordt, krijgt ook een volgende bestemming. Zo worden oude niet verkochte apparaten gebruikt door jongeren die al sleutelend aan deze apparaten de werking leren en zo keuzes maken voor hun opleiding. Ook worden soms kwalitatief goede goederen, vaak meubels en kasten, die niet verkocht worden, aan statushouders gegeven voor het inrichten van hun woning.

Dorcas wil breder zijn dan een kringloopwinkel. Dat zijn ze zeer zeker!

Titia, Wim en Laurens: bedankt voor jullie uitleg! We wensen Dorcas veel zegen toe met haar werk.